Het is voor accommodaties, B&B’s en logies vaak moeilijk om gegevens uit vele bronnen nauwkeurig samen te voegen en te analyseren. Uitbaters blinken vaak uit in het aanbieden van gast ervaringen, maar moeten daarnaast ook nog eens alle data die ze krijgen gaan analyseren. Dit trendrapport poogt om de lezer te leren wat de waarde van data kan zijn, en hoe het correct interpreteren van die data kan helpen om meer inkomsten te genereren als uitbater. Tijdens dit rapport leert een uitbater hoe ze data kunnen interpreteren.
Dit rapport is een samenwerking tussen Loreca en OTA Insight. Hierbij stond Loreca in voor de analyses en het delen van unieke expertise, terwijl OTA Insight alle actuele en precieze data leverde. Bovendien stond Toerisme Vlaanderen in voor de verdeling van het rapport.
OTA Insight faciliteert hotel(ketens) en hotelmanagement bedrijven bij het maken van slimmere sales-, distributie- en marketingbeslissingen. Dankzij realtime updates, een 24/7 bereikbare klantendienst, en intuïtieve en aanpasbare dashboards is OTA Insight’s commercieel platform toonaangevend in de sector. Het team van experts bij OTA Insight ondersteunt meer dan 60.000 hoteliers in 185 landen.
Als winnaar van de categorieën Best Rate Shopping & Market Intelligence Solution, Parity Management Software, en Business Intelligence in de HotelTechAwards van 2021 en 2022, wordt OTA Insight algemeen erkend als leider op het gebied van hospitality business intelligence.
Loreca is een Brugs bedrijf gespecialiseerd in revenue management (beheer van omzet) voor toeristische ondernemingen zoals hotels en B&B’s. Loreca stelt dat je revenue management naar een nieuw niveau kan tillen door de online zichtbaarheid van accommodaties en B&B’s te verbeteren. Een hoge zichtbaarheid op OTA’s (Online Travel Agency’s) en directe kanalen (zoals de website of mensen die een mail versturen) is essentieel om de inkomsten en bijgevolg het potentieel van de accommodatie te verhogen. De traditionele aanpak van lagere prijzen om het aantal boekingen te verhogen is volgens Loreca niet de juiste manier om de markt te benaderen en je inkomsten te maximaliseren.
Op iets meer dan een jaar tijd maken al 300 accommodaties in 6 Europese landen gebruik van het algoritme. De meesten daarvan bevinden zich in Vlaanderen. Dankzij de implementatie van het algoritme steeg de omzet van de verhuurders gemiddeld met 24%, de ADR (Average Daily Rate = gemiddelde dagprijs) steeg gemiddeld met 21%, en de bezettingsgraad steeg gemiddeld met 11%.