Verzeker je winst in de zomermaanden door actie te ondernemen in mei en juni. Het hoogseizoen voor de hotelsector staat voor de deur. Mei en juni bieden de uitgelezen kans om jouw accommodatie klaar te stomen voor de zomermaanden. Onderneem actie om jouw team en hotel voor te bereiden op dit seizoen met een zomerplan. Lees hieronder hoe je dit kan doen!
Elk seizoen heeft haar charmes, maar voor de horecasector is de zomer hét seizoen om uit te blinken. De zomertijd biedt de mogelijkheid om grote winsten te maken en de omzet van jouw accommodatie te optimaliseren. Een goede voorbereiding maakt het verschil in hoe succesvol jouw zaak zal zijn in juli en augustus. Deze zomer belooft dan ook de heropleving van het toerisme te zijn nu de Covid-pandemie zo goed als volledig achter de rug is. Laat daarom deze kans niet liggen, er zijn verschillende manieren om nu al actie te ondernemen:
Een van de meest impactvolle manieren om winst te optimaliseren is door jouw prijsstellingen te herzien. Bekijk je gegevens van vorige zomer en bepaal of aanpassingen nodig zijn. Er zijn verschillende factoren die je kan overwegen bij het aanpassen van jouw prijzen. Het is belangrijk om rekening te houden met de concurrentie. Voor reizigers is de prijs van hun verblijf nog steeds vaak een doorslaggevende factor bij het boeken van een kamer. Daarnaast kan je gebruik maken van eventuele speciale evenementen in de buurt van jouw zaak. Een concert of festival in de buurt, kan de vraag naar kamers enorm doen stijgen tijdens een specifieke periode. Loreca heeft een algoritme uitgewerkt die dit automatisch optimaliseert. Het toepassen van het algoritme zorgt gemiddeld voor een stijging in de dagprijzen van 21 procent.
Zorg ervoor dat je jouw publiek kent. Een marketingstrategie heeft weinig kans op succes als deze niet is afgestemd op het juiste doelpubliek. Als je weet wie jouw gasten zijn, kan je jouw campagne op hen richten en de kans vergroten dat ze terugkomen, en/of dat meer gasten zoals zij een verblijf zullen boeken. Je kan gemakkelijk een profiel schetsen door te letten op waar gasten vandaan komen, tot welke generatie ze behoren en welke opties ze nemen tijdens hun verblijf. Alleen al deze gegevens zullen je helpen om het zomerplan en verkoopinspanningen te sturen.
Sociale media openen nieuwe deuren voor de marketing van jouw zaak. Ben je nog niet aanwezig op deze kanalen, overweeg het zeker, het kan een enorm verschil maken in jouw zichtbaarheid. De meest interessante sociale mediakanalen voor hotels en B&B’s zijn Facebook en Instagram. Beide zijn het platformen die jouw accommodatie een heel groot publiek kunnen geven, als ze op de juiste manier gebruikt worden. Heb je geen idee welke content je moet plaatsen, hieronder geven we een paar ideeën.
In de zomer zijn mensen in de stemming om op vakantie te gaan, te verkennen, en te genieten van vrije tijd, en dat is precies waarom uw hotel content zou moeten bieden om hen daarbij te helpen! U bent de expert in uw stad of regio en nu is uw kans om te delen wat gasten kunnen doen, zien, ervaren, leren, etc.. Dit kan ook worden gedaan om te promoten wat te doen, zien, en ervaren is op het terrein, maar vergeet niet de 80/20 regel – 80 procent nuttig en slechts 20 procent zelfpromotie. Een paar extra voordelen van het creëren van inhoud zullen zijn:
Dit is een geweldige manier om meer inkomsten te genereren omdat, zoals gezegd, mensen in de zomer in de stemming zijn om zich uit te leven en te verwennen! Bied massages aan bij het zwembad, een uitgebreider menu met nieuwe cocktails, kinderopvang op de kamer, en meer. Gebruik sociale media om bijkomende aanbiedingen en last minute speciale aanbiedingen te promoten.
De ranking op Online Travel Agencies (OTA's) bepaalt voor een groot deel het succes van een hotel of B&B. Booking.com schat dat 80 tot wel 90 procent van de geconverteerde boekingen alleen al van de 1e twee pagina's van de lijsten komen. Zorg er dus voor dat je zo hoog mogelijk gerankt staat voordat de zomer begint, zodat je geen klanten misloopt. Het is echter nog vaak een raadsel hoe jouw accommodatie hoger kan klimmen op de ladder van deze sites. Elk kanaal heeft ook zijn eigen criteria voor hotel ranking en zou ook vaak veranderen, waardoor het een uitdaging is voor hoteluitbaters om hierop in te spelen. Loreca heeft daarom een uniek algoritme ontwikkeld dat automatisch jouw zaak zo hoog mogelijk op deze sites plaatst. Loreca is het eerste bedrijf dat gebruikmaakt van BEO of Booking Engine Optimalisatie, het proces waarbij een accommodatie hoger geplaatst wordt op boekingswebsites. BEO is toepasbaar op Booking.com, Airbnb, Agoda, Expedia en zoveel meer boekingswebsites. Het algoritme zorgt voor een gemiddelde stijging in de omzet van 24 procent.
Er zijn eindeloos veel manieren om de inkomsten van jouw hotel te verhogen met een zomerplan, maar het is aan jou en jouw hotelteam om ze uit te voeren. De sleutel tot succes is organisatie, focus en creativiteit. Wil je te weten komen wat je concreet kan verbeteren in jouw situatie, vraag dan een audit aan bij Loreca en verzeker het succes van jouw zaak deze zomer!