KPI's voor de hotelbusiness zijn waarden of maatstaven die de prestaties van een bepaald deel van de bedrijfsactiviteiten, of het pand als geheel, meten. Ze zorgen voor een duidelijk zicht op de functionaliteit en duurzaamheid van uw accommodatie binnen het horecalandschap.
KPI's voor de hotelbusiness zijn waarden of maatstaven die de prestaties van een bepaald deel van de bedrijfsactiviteiten, of het pand als geheel, meten. Ze zorgen voor een duidelijk zicht op de functionaliteit en duurzaamheid van uw accommodatie binnen het horecalandschap.
Met behulp van KPI's kunt u belangrijke verbeterpunten analyseren en ontwikkelen om de prestaties van uw accommodatie te verbeteren. Hieronder bekijken we enkele van de belangrijkste KPI's voor accommodaties die een centrale rol spelen bij het begrijpen en definiëren van succes binnen de hotelbusiness.
Een Key Performance Indicator is een meetbare waarde die illustreert hoe uw accommodatie het doet ten opzichte van de gestelde doelen, zoals de gemiddelde kamerprijs. Een KPI laat vaak zien hoe de doelstellingen worden bereikt met behulp van gegevens en berekeningen. Op die manier weet het management hoe het bedrijf presteert.
Essentiële prestatie-indicatoren bestrijken alle aspecten van de hotelbusiness. Van financieel beheer, operations tot alle afdelingen met meetbare resultaten, zoals marketing of front-of-house. Het is belangrijk op te merken dat u de KPI's moet selecteren die relevant zijn voor de specifieke bedrijfstak waarmee u te maken hebt, om nauwkeurige gegevens en statistieken te vinden om de prestaties te verbeteren.
Waarom zijn de gegevens van KPI's belangrijk om bij te houden?
Elke sector moet een goed overzicht hebben van eerdere prestaties en successen. De hospitality sector is daarop geen uitzondering. Het zijn de KPI-gegevens die een van de grootste hulp zijn bij het analyseren en evalueren van de geleverde prestaties.
Door het bijhouden van KPI-gegevens kunnen er effectieve beslissingen genomen worden op basis van eerdere prestaties. Het kunnen vergelijken van bevindingen uit het verleden geeft een duidelijk beeld van de vooruitgang van uw accommodatie. Bovendien stelt de analyse van gegevens uw accommodatie in staat om het aantal factoren te identificeren die van invloed zijn op de prestaties.
KPI's zijn niet alleen inzichtelijk, maar ook een prima leermiddel voor uw accommodatie. U leert uw sterke en zwakke punten kennen en hoe u dit kunt gebruiken voor de winst van uw accommodatie. KPI's dagen uw accommodatie uit om nog verder te gaan.
Wat zijn de belangrijkste KPI's voor de hotelsector?
Het zou inmiddels duidelijk moeten zijn dat er een reële behoefte bestaat aan het identificeren van de meest vooruitstrevende Key Performance Indicators en hoe deze de hotelbusiness beoordelen. Hier zijn enkele van de belangrijkste KPI's voor accommodaties, en hoe u ze kunt meten om uw eigen zakelijke beslissingen te sturen.
Gemiddelde dagprijs - average daily rate (ADR)
Dit is een van de belangrijkste maatstaven om het gemiddelde tarief per geboekte kamer te meten. Dit betekent dat u het gemiddelde bedrag aan inkomsten kunt bekijken dat dagelijks wordt geïnd voor al uw kamers die bezet zijn. ADR sluit altijd onbezette kamers uit om niet-representatieve cijfers te voorkomen.
Met deze KPI kunt u een belangrijk element in de financiële prestaties van uw accommodatie meten. ADR speelt ook een belangrijke rol bij het voorspellen van prijzen en marketing. Hierdoor kan het management plannen en werken met flexibele prijzen, afhankelijk van de seizoenen.
Dit is de berekening:
ADR = kamerinkomsten / aantal geboekte (bezette) kamers
Inkomsten per beschikbare kamer - revenue per available room (RevPAR)
Dit is de maatstaf voor het analyseren van de gemiddelde inkomsten voor een bepaalde periode (meestal gegeven als een dagelijks gemiddelde), gebaseerd op uw inkomsten over alle boekingen. Om deze KPI te berekenen, moet u het gemiddelde dagtarief vermenigvuldigen met de bezettingsgraad.
Een andere optie is de totale inkomsten per nacht te delen door het aantal beschikbare kamers. RevPAR geeft aan hoeveel inkomsten er per kamer worden gegenereerd. Een hoge RevPAR betekent doorgaans een goede bezettingsgraad en een hoge ADR.
Dit is de berekening:
RevPAR = gemiddelde dagprijs x bezettingsgraad of totale opbrengst van de nacht / totaal aantal beschikbare kamers
Gemiddelde verblijfsduur - average length of stay (ALOS)
Dit is een maatstaf om de verblijfsduur van de bezoeker te bepalen door het totale aantal bezette kamers te delen door het aantal boekingen. Het is belangrijk op te merken dat de bezette ruimtes worden geteld in termen van het aantal nachten dat de gasten in uw accommodatie verblijven.
De uiteindelijke score staat voor de gemiddelde verblijfsduur van uw klanten in uw accommodatie. Een hogere score is normaal gesproken een betere indicator dan een lagere, omdat het een indicator is van hogere totale uitgaven.
Een voordeel van ALOS is dat u de gegevens kunt gebruiken om prijsbeslissingen te nemen. Als u bijvoorbeeld een lage ALOS hebt, kunt u uw kamerprijs verhogen voor korte verblijven of betere aanbiedingen doen voor langere verblijven. De verblijfsduur is een grote variabele die de inkomsten van uw accommodatie beïnvloedt.
Dit is de berekening:
ALOS = totaal aantal bezette kamernachten / aantal boekingen
Bezettingsgraad - occupancy rate
Voor de bezettingsgraad kunt u de resultaten dagelijks, wekelijks, maandelijks of jaarlijks bijhouden. Deze maatstaf omvat het vaststellen van het totale aantal kamers, de lege kamers en de geboekte kamers.
U kunt de bezette kamers delen door het totale aantal beschikbare kamers en vermenigvuldigen met 100 om de bezettingsgraad te krijgen. Deze KPI is belangrijk voor de evaluatie van de dagelijkse prestaties van uw accommodatie en geeft u een constante stroom van gegevens. Als u merkt dat de bezettingsgraad op bepaalde dagen van de week laag is, kunt u eventuele promoties houden om meer boekingen op deze dagen aan te moedigen, of uw personeel stroomlijnen als niet iedereen nodig is.
Dit is de berekening:
Bezettingsgraad = totaal aantal bezette kamers / totaal aantal beschikbare kamers x 100
Online beoordelingen - online reviews
In dit tijdperk waarin iedereen toegang heeft tot het internet en zijn ervaringen over een accommodatie kan delen, is het essentieel om de beoordelingen te bekijken. Sterbeoordelingen door klanten kunnen aangeven hoe efficiënt het hotel functioneert en op welke punten optimalisaties mogelijk zijn.
Door beoordelingen en recensies te volgen, kunt u veranderingen aanbrengen om de klanttevredenheid van uw accommodatie te verhogen en zo nieuwe klanten aan te trekken.
Inkomsten per beschikbaar kamertype index - RevPAR Type Index (ReRTI)
Door het veranderende horecalandschap in het afgelopen jaar is er een nieuwe metriek ontstaan om revenue managers te helpen bepalen of de verkoop van kamers met een hogere waarde evenredig bijdraagt aan de RevPAR van elk kamertype.
Het hoofddoel van ReRTI is te analyseren welke kamertypes het meest winstgevend zijn, en te beoordelen of promoties zoals een gratis kamerupgrade uw accommodatie kunnen helpen of hinderen.
Als het kamertype hoger dan 1 scoort, betekent dit dat het kamertype verhoudingsgewijs meer bijdraagt dan zou moeten op basis van het aantal kamers dat u van dat type heeft. Als de score lager is dan 1, betekent dit dat het kamertype proportioneel minder bijdraagt dan u zou verwachten.
Dit is de berekening:
RevPar Type Index = % totale RevPAR x aantal specifieke kamertypes / % inventaris x aantal specifieke kamertypes.
Marktpenetratie-index - market penetration index (MPI)
MPI is een belangrijke metriek bij het meten van KPI's. Deze laat zien hoe uw accommodatie presteert ten opzichte van uw concurrenten in de sector.
Is uw score lager dan 100, dan betekent dit dat u het matig doet en onder het marktgemiddelde zit. Aan de andere kant, als uw score meer dan 100 is, toont dit aan dat u beter presteert dan de meeste van uw concurrenten.
Dit is de berekening:
MPI = hotelbezetting % / marktbezetting % x 100
Conclusie
Inzicht in de nieuwe maatstaven van de hotelindustrie is belangrijk omdat het u als eigenaar in staat stelt de prestaties van uw accommodatie te volgen. Om de klantenservice te versterken en de omzet en winst te verhogen, is het bovendien belangrijk om de juiste accommodatie-KPI's te identificeren en te selecteren.
Als u ze eenmaal heeft geïdentificeerd, zorg er dan voor dat u ze blijft volgen en regelmatig analyseert. Deze statistieken zullen u een sterke basis geven om zakelijke beslissingen te nemen en succes te boeken in de sector.
Wist u dat?
Loreca helpt u in het identificeren en selecteren van de relevante Key Performance Indicators voor uw accomodatie zodat u in staat bent om de prestaties van uw accommodaties op te volgen. Daarboven is het algoritme van Loreca gedreven om deze KPI’s te gaan maximaliseren, zodat u meer omzet kunt genereren.