De overvloed aan OTA’s maakt het steeds moeilijker voor hoteliers om directe boekingen te ontvangen. Een goede en slimme website kan hier verandering in brengen. Onderstaande tips zullen ervoor zorgen dat jouw website het aantal directe boekingen optimaliseert.
Het allerbelangrijkste bij het bereiken van meer directe boekingen blijft het onderhouden van de basics. Een website die onduidelijk is en niet snel een antwoord kan bieden op de vragen van klanten, zal een groot aantal boeking mislopen. Denk bij het uitbouwen van jouw website goed na over het pad die een klant moet afleggen om een kamer te boeken bij jouw hotel of B&B. In hoe minder klikken een bezoeker een kamer kan boeken, hoe groter de kans is dat er conversie plaatsvindt. Dit kan je eenvoudig zelf nagaan, door uit het standpunt van een bezoeker kritisch te zoeken naar eventuele struikelblokken onderweg naar die uiteindelijke boeking. Google Analytics biedt een nog beter inzicht in waar bezoekers afhaken. Op basis van die data kan je jouw website nog meer vereenvoudigen en ervoor zorgen dat er niets een directe boeking in de weg staat.
Ten tweede is het visuele aspect van een website een dealbraker. Een uitgebreide galerij met heldere en mooie foto’s kunnen het verschil maken tussen een verloren klant en een geboekte kamer. Mensen zijn over het algemeen heel visueel ingesteld, dit kan dan ook jouw kans zijn om uit te blinken.
Goede foto’s alleen zijn echter niet genoeg, zorg er ook voor dat de beelden snel genoeg laden, voordat bezoekers afhaken. Let er bij de keuze van je foto’s voor op dat ze niet te zwaar zijn. JPG is een goed formaat om foto’s mee op te laden, zonder veel kwaliteitsverlies.
Naast foto’s kan je twijfelende bezoekers ook overtuigen aan de hand van rijker beeldmateriaal. Hiervoor biedt de moderne technologie een heel mooi antwoord. Er zijn tegenwoordig heel veel mogelijkheden om jouw verblijf in de kijker te zetten. Je kan bijvoorbeeld aan de hand van 3D-technologie een digitale tour van jouw hotel of B&B toevoegen aan jouw site.
Een nieuwe klant binnenhalen gebeurt meestal niet vanaf de eerste keer. Er zijn veel mensen die een paar herinneringen nodig hebben om uiteindelijk tot een boeking over te gaan. Hiervoor is remarketing jouw beste vriend. Als je hier nog geen gebruik van maakt, zou je de opties best eens bekijken.
Als iemand jouw site bezoekt en vervolgens vertrekt zonder te reserveren, kunnen advertenties voor jouw hotel via remarketing verschijnen op andere sites die de gebruiker bezoekt. Op deze manier worden ze herinnerd aan hun oorspronkelijke interesse en vergroot de kans dat ze terugkeren om de boeking te voltooien. En het werkt. Websitebezoekers die worden geretarget, hebben 70% meer kans om een boeking te voltooien.
Als iemand een boeking heeft afgebroken, kan je hem of haar benaderen met een kortingstarief zonder het beschikbaar te maken voor het grote publiek. En om die reden hoef je je geen zorgen te maken over tariefpariteitsproblemen met OTA's. Het is een geweldige manier om potentiële gasten te prikkelen en meer directe boekingen binnen te halen.
Tot slot is SEO een gouden graal in het verhogen van directe boeking via jouw site. SEO staat voor Search Engine Optimization, waarbij verschillende technieken worden toegepast om hoger te scoren in zoekmachines. SEO kan helpen om de zichtbaarheid en het verkeer op uw websites te verhogen. Hoe zichtbaarder uw website wordt op zoekmachines voor hotels, hoe meer organisch verkeer je geniet op jouw website.
Loreca is gespecialiseerd in BEO voor hotels en B&B’s. Ze helpen jou op een professionele manier met het verhogen van de zichtbaarheid van uw accommodatie online. De klanten van Loreca merkten al snel een verhoging in hun omzet. Dankzij Loreca kunnen ook kleine accommodaties met een beperkt budget hun directe boeking snel doen stijgen.
Loreca biedt nog andere diensten die ervoor zorgen dat de omzet van hoteliers met gemiddeld 24% stijgt. Bekijk hun website voor meer informatie.